Να σου πω το ποίημά μου;

Προχθές διάβαζα τη συνέντευξη του Vad στην Coula και γνώρισα ένα πολύ ωραίο ποίημα που ήξερα μόνο από τα σταυρόλεξα όπου το χρησιμοποιούν συνήθως για να γεμίζουν δυο κουτάκια.

2 κουτάκια, 2 γράμματα κι όμως τόση σοφία μαζεμένη…

 

Όλες οι σκέψεις έχουν γίνει, όλες οι λύσεις έχουν δοθεί ήδη τελικά. Φτάνει κανείς εκεί είτε από μόνος του αργά, με πόνο και πολλή δουλειά είτε ψάχνοντας κι ακούγοντας όσα έχουν πει οι σοφοί, όσα λεν οι δάσκαλοι. Όμως η ζωή μαθαίνεται όσο τη ζει κανείς, οι απαντήσεις χρειάζονται όταν υπάρχουν τα ερωτήματα κι αυτά προκύπτουν σταδιακά. Αυτό είναι η πείρα κι αυτό είναι ζωή…

Από το Σουδάν όπου διδάσκει αυτός ο δάσκαλος, μου έστειλε ένα πολύ ωραίο μάθημα. Έναν οδηγό, ένα κίνητρο ή μια παρηγοριά.

«ΑΝ»
Αν μπορείς να κρατάς την ψυχραιμία σου,
όταν οι άλλοι χάνουν την δική τους
και ρίχνουν σε σένα την ευθύνη
και την αιτία της αδυναμίας τους·
Αν έχεις πίστη στον εαυτό σου,
όταν οι άλλοι αμφιβάλλουν για σένα
και δεν σε πειράζει αυτή η δυσπιστία τους·
Αν μπορείς καρτερικά να περιμένεις
χωρίς να σε κουράζει η αναμονή,
ή όταν διαδίδουν ψέματα για σένα
να μην ξεπέφτεις και συ στο ψέμα,
ή όταν φανερά σου δείχνουν μίσος
να μην αφήνεις το μίσος να σε καταλάβει·
κι όμως να μη φαίνεσαι πολύ αγαθός
μήτε πολύ στοχαστικός στα λόγια·
Αν να ονειρεύεσαι είσαι ικανός δίχως να
γίνεσαι σκλάβος των ονείρων·
Αν μπορείς να σκέφτεσαι,αλλά όχι
για χάρη της ίδιας σου της σκέψης·
Αν να δέχεσαι μπορείς θρίαμβο και όλεθρο,
το ίδιο και να αντιμετωπίζεις παρόμοια
και τα δύο.
Αν είσαι σε θέση να υπομένεις ακούγοντας
την αλήθεια που σύ είπες, να επαναλαμβάνεται
αλλοιωμένη απο πονηρούς που επιδιώκουν έτσι
να παγιδέψουν αφελείς ή να παρατηρείς αυτά
που συ τους έδωσες ζωή, σπασμένα να κείτονται
και παραπεταμένα και να τα φτιάχνεις εξαρχής
με εργαλεία φθαρμένα.
Αν τολμάς όλα σου τα πλούτη μαζεμένα να τα
παίζεις κορώνα γράμματα με μιάς,
να χάνεις κι απ’την αρχή να ξεκινάς χωρίς να
μέμφεσαι για τη μοίρα σου κανέναν·
Αν μπορείς να κάνεις καρδιά, νεύρα και μυς
να σε υπηρετούν ακόμη κι όταν έχουν καταρρεύσει
και γερά να κρατάς, ενώ δεν υπάρχει εντός σου
τίποτε πέρα από τη θέληση που τους λέει
«Βαστάτε!».
Αν μπορείς να μιλάς με χιλιάδες κι όμως να κρατάς
την αρετή σου ή να περπατάς με κυβερνήτες
κι όμως να μην αλλάζεις την απλή ζωή σου·
Αν ούτε εχθροί να σε βλάψουν μπορούν μα ούτε
και οι κοντινότεροι φίλοι·
Αν όλοι έχουν την ίδια αξία για σένα
και κανείς πιο πολύ από τους άλλους·
Αν μπορείς να γεμίζεις τη μέρα σου με εικοσιτέσσερις
ώρες άξιας ζωής, τότε δική σου θα
είναι όλη η Γη με όλα τα αγαθά της κι ακόμη:
αληθινά θα είσαι Άνθρωπος παιδί μου.

Ράντγιαρντ Κίπλινγκ

Share

 

This entry was posted in Thoughts. Bookmark the permalink.

20 Responses to Να σου πω το ποίημά μου;

  1. Ο/Η koulpa λέει:

    το είχα σηναντήσει σε ένα βιβλίο αγγλικών.. 3η 4η δημοτικού.. στα όρια της μεταπολίτευσης.. και με επιρέασε πολύ.. 🙂 🙂
    να καταθέσω και το προτοτυπο που το πόσταρα σε ένα παραμεμλένο μου.. 🙂 🙂
    http://koulpaspot7.blogspot.com/2011/03/if-rudyard-kipling.html
    καλησπερούδιαααα και καλή εβδομάδα.. 🙂 🙂

    • Ο/Η AnD λέει:

      Θυμόμουν οτι έχεις πολλά μπλογκ αλλά δεν τα έχω δει ακόμα όλα. Αυτό το συγκεκριμένο είναι στα αγγλικά;; Αααχ Κούλπα, τέτοια κάνεις και μ’εντυπωσιάζεις!
      Μία φορά το χρόνο γράφεις εκεί όμως,ε; Μην το αφήνεις όμορφα το πας και το κατέχεις βλέπω το αγγλικό. Το ήξερα οτι είσαι μποέμης! χχααχαχχ

  2. Ο/Η vad λέει:

    Καλή μου AnD,Σ’ευχαριστω για την αναφορά,ο τιτλος δάσκαλος δε μου ταιριάζει,δεν ειμαι δα κι ο Κάρολος Κουν,:)ενας απλός καθηγητής ειμαι,και δεν ειμαι στο Σουδάν πια,τωρα εδω, στα πάτρια….

    Καλή βδομάδα…

    • Ο/Η AnD λέει:

      χαχααχ
      Ε καλά, δάσκαλοι είναι όσοι διδάσκουν αλλά Δάσκαλοι όσοι έχουν μαζί και συναίσθηση της ευθύνης της δουλειάς αυτής. Εσύ βάλε τον εαυτό σου σε όποια κατηγορία θες, εμένα μου φαίνεσαι πάντως για κεφαλαίο Δ.
      Για καθηγητές και τέτοια δεν ξέρω, εγώ έμαθα να τους λέω όλους δάσκαλους για να μην ξεχνιέμαι και να μην ξεχνιούνται. :))
      Το καλόκαιρι που ήρθες γύρισες μόνιμα λοιπόν; Είχα την εντύπωση οτι είχες έρθει για τις διακοπές μόνο. Υπέροχα λοιπόν. Ίσως ο Απουρώ ξαναπιάσει στήλη με καινούρια νέα απ’το χωριό;

  3. Ο/Η sweet - cherry zouzouna λέει:

    Nαι όντως, αυτά ήταν της νιότης μας. ποτέ δεν είναι αργά όμως να το μάθει κανείς.

    «Δασκαλε», μια χαρά σ’ αποκαλεσε το κορίτσι… διδάσκων… το τι, είναι υπόθεση του καθενός!!

  4. Ο/Η DeeDee λέει:

    Και για μενα δυο κουτακια στα σταυρολεξα ηταν μεχρι σημερα που το διαβασα εδω σε σενα… και πηρα κι εγω το μαθημα μου!
    Καποια πραγματα ερχονται ακριβως οταν τα χρειαζεσαι, διολου τυχαια 🙂

    Καλο απογευμα !!

    • Ο/Η AnD λέει:

      Ναι κι εμένα έτσι μου ήρθε, στην ώρα που θα το εκτιμούσα. Καλά θα ήταν να τα μαθαίναμε βέβαια κι εμείς αυτά στο σχολειό όπως τα παιδιά παραπάνω αλλά δε βαριέσαι…
      Δεν πάνε πουθενά τα γραπτά, εδώ μένουν μέχρι να τα διαβάσουμε και ίσως να τα ξαναδιαβάσουμε.
      Φιλιά!

  5. Ο/Η Magda λέει:

    Το περίφημο ΑΝ του Κίιπλινγκ.
    Από το σχολείο ακόμα το θυμάμαι!
    Δύσκολα εφαρμόσιμο.
    Φιλάκια

    • Ο/Η AnD λέει:

      E κάτσε ρε Μάγδα γιατί εμείς πρέπει να είμαστε κ συνομήλικες, σωστά;
      Εγώ είμαι του ’80, εσύ; Στο σχολείο δεν κάναμε ποτέ ξένη λογοτεχνία απ’όσο θυμάμαι. Εσείς πώς το κάνατε όλοι μικροί και μεγαλύτεροι κι εγώ τέτοιο ωραίο ποίημα το ήξερα μόνο ως λύση στο 2 κάθετα;;;
      χιχιχιιχ

  6. Ο/Η thiefofalways λέει:

    αυτό μου θύμισε το ποίημα!!!

  7. Ο/Η Art of Silena λέει:

    μια υπόθεση
    κλεισμένη μέσα σ’ ένα κορυφαίο ποίημα
    γεμάτη αλήθεια και ελπίδα
    γιατί ξέρεις νομίζω πως αυτά τα δυο πάνε μαζί
    κάπως έτσι νομίζω ψάχνουμε οι άνθρωποι
    άκρες για να στηρίξουμε την απελπισία μας όταν τη νιώθουμε
    μα ξέρεις καλή μου φίλη
    με λύπη θα πω πως οι φορές που νιώθουμε έτσι
    όσο οι καταστάσεις κυλάνε και φεύγουν μέσα απ’ τα χέρια μας
    αυξάνονται και πληθύνονται

    ας μην είμαι τόσο απαισιόδοξη!
    θα ρθει άσπρη μέρα και για μας
    τι λες?

    πολλά φιλιά

    • Ο/Η AnD λέει:

      Νομίζω οτι οι μέρες από μόνες τους είναι έτσι κι αλλιώς άσπρες.
      Μόνο που εμείς ρίχνουμε μπροστά απ’τα μάτια μας ένα μαύρο πέπλο και τις σκοτεινιάζουμε.
      Φιλιά Σιλενάκι!

  8. Ο/Η anidifranco λέει:

    αυτό το ποίημα με εντυπωσίαζε πάντα, κάθε φορά που το διάβαζα και το έχω διαβάσει πολλές φορές. νομίζω ότι είναι ουτοπικό και αδύνατο αυτό που παρουσιάζει, ανέφικτο για την ανθρώπινη φύση, που η μοναδικότητα της ορίζεται κυρίως από τα ψεγάδια της και όχι την τελειότητα της. Παρόλα αυτά είναι ένας καλός μπούσουλας αν με ρωτάς, είναι μια καλή λίστα από συμπεριφορές που θα πρέπει να προσπαθούμε να ενσωματώσουμε στο χαρακτήρα μας, έστω και αν δεν θα καταφέρουμε ποτέ να τα ενσωματώσουμε όλα συγχρόνως. Καλή σου μέρα καλή μου 🙂

    • Ο/Η AnD λέει:

      Ακριβώς έτσι το βλέπω κι εγώ, σαν ένα μπούσουλα.
      Λοιπόν, όσο δύσκολο κι αν είναι να εφαρμοστούν τα όσα λέει φαίνεται σίγουρο οτι προς τα εκεί βρίσκεται η ισορροπία του καθενός ξεχωριστά και η κοινωνική αρμονία.
      Δε θέλω να το χαρακτηρίσω ουτοπικό ή οτιδήποτε άλλο γιατί αυτό κάποιους τους δίνει πάτημα για να μην προσπαθούν.
      Ίσως κι εμένα σε φάσεις που όλα μου φαίνονται μουντά και μάταια.
      Η προσπάθεια πάντως σίγουρα αξίζει!
      Καλό βράδυ!

  9. Τι υπέροχο!! Όταν διαβάσω τέτοια κείμενα νιώθω ότι γίνομαι καλύτερος άνθρωπος.. Σήμερα θα προσπαθήσω όλα τα λεπτά της μέρας,να είναι λεπτά αξίας..
    Φιλάκια!!

    • Ο/Η AnD λέει:

      όντως, κι εγώ μόνο που τα διαβάζω νιώθω οτι γίνομαι καλύτερος άνθρωπος!
      χαχαχαχα
      Μόνο που νιώθω οτι τα καταλαβαίνω νομίζω οτι καταλαβαίνω πολλά!
      Και είναι ενθαρρυντικό να βρίσκεις αυτές τις αλήθειες ειπωμένες.
      Ελπίζω σήμερα να περάσεις μια τέτοια μέρα!
      Φιλιά!

Σχολιάστε

